Artykuły

Co to jest certyfikat iso?

Czy certyfikat iso jest naprawdę potrzebny? To pytanie kilkanaście lat temu stawiało sobie wiele przeróżnych urzędów. Podstawa tego pytania leży w zmianie mentalności urzędników w Polsce. Można nawet rzec nieco konkretniej, iż nie chodzi tutaj o zmianę mentalności tych urzędników, ale bardziej o inne podejście zwierzchników tych urzędów. Wiele osób na pewno pamięta jeszcze jak to odbywało się kiedyś. Wówczas we wszystkich rodzajach instytucji urzędnik był panem i władcą.

Od jego dobrej woli zależało praktycznie wszystko. Jeśli miał ochotę coś załatwiać to wówczas tak robił. Gdy tej ochoty nie miał to postępował zupełnie inaczej. Niestety w tak zwanych czasach słusznie minionych, czyli czasach Polskiej Republiki Ludowej najczęściej występowała ta druga forma, w której urzędnicy albo nic nie załatwiali, a jeśli już coś robili to czynili to z łaski i oczywiście po bardzo długim czasie. Dziś ta mentalność urzędnicza powoli sie zmienia. Wprowadza się nowe wzorce, jak na przykład iso 9001 czy iso 14001. Musimy pamiętać, że nie wszędzie jeszcze dobrze to działa. Ma to miejsce szczególnie w mniejszych miejscowościach, gdzie nacisk na obsługę nie jest tak duży, jak w wielkich miastach. Pamiętajmy, że do zmiany mentalności potrzeba dużo więcej czasu. Czasami nie starcza nawet jedno pokolenie. Niemniej jedna obserwowane ogólnie w Polsce zmiany wskazują, że wiele urzędów zaczyna się w tym kierunku zwracać i dostrzegać potrzebę nakładu pracy, jaki w tym kierunku trzeba będzie wykonać. U podstaw tych zmian leżą dwa wydarzenia. Pierwszym jest przekształcenie Polskiej Republiki Ludowej w III Rzeczypospolitą, a drugą jest wstąpienie naszego kraju w struktury Unii Europejskiej.

iso-154533_640

Oczywiście te wydarzenia następowały po sobie w określonym odstępie czasowym, jednak jedno wynika z drugiego i jest z sobą bezpośrednio powiązane, dlatego w tym zakresie ma to takie znaczenie. Tak jak wcześniej wspomnieliśmy do zmian w urzędach była potrzebna przede wszystkim zmiana mentalności, a tą jak doskonale wiemy, zmienia się powoli i z tzw. „bólami”. Jednak fakt jest faktem, że powoli takie odwrócenie ról i świadomości społecznej następuje. Od pewnego czasu klient nie stał się przedmiotem tylko stał się podmiotem. Dzięki temu petent, bo w urzędzie klientem jest właśnie petent, jest otoczony przez urzędników masą pomocy i niezbędnego doradztwa, ponieważ to klient jest najważniejszy, a nie urzędnik.
Właśnie, aby usankcjonować tę kwestię wprowadzany jest certyfikat iso. Certyfikat iso jest różny w zależności, jakiej działki prac urzędu dotyczy. Inną kwestią zajmuje się iso 9001, a czymś zupełnie innym opowiada iso 14001. Warto jednak bywając w urzędach zwrócić uwagę na to, czy mają one taki certyfikat iso. Oczywiście im więcej ich jest tym lepiej. Taka instytucja publiczna jeśli ma zarówno iso 14001, jak i na przykład iso 9001 jest na pewno godna zaufania, ponieważ dba o swoich klientów i zależy jej na jakości obsługi oraz bezpieczeństwie i sprawnym przepływie informacji. Urząd z iso to urząd godny zaufania.

 

źródło: http://www.certios.pl/szkolenia

 

VN:F [1.9.22_1171]
Oceny: 0.0/10 (0 głosów )
VN:F [1.9.22_1171]
Oceny: 0 (z 0 głosów)